Pages

Monday 30 July 2012

SQL Server : Dedicated Administrator Connections

Think about a scenario : People are complaining about your production database server.Many users are getting continuous time out error. Rest of the users are not able to connect database server.When you tried to  run your diagnostic query , either you are not able to connect or it is not returning the result for your diagnostic queries. At this moment most of us will tend to restart the SQL server for the quicker resolution. The dedicated administrator connection (DAC) will help us in this kind of situation.

How DAC helps in this situation ?


Sql server will not not respond to queries if there is scheduler dead lock or all the resource are utilized by another connections. There will not be enough free resource to process your request and requests will be keep waiting for resources. As explained in the earlier post, in this scenario all scheduler will have longer queue,but in sql server we have dedicated scheduler only to process the request comes through the dedicated admin connection.SQL server provides DAC as special diagnostic connection for administrator when standered connection to the server are not possible.This should be considered as the last resort like 'Fire exit'. Do not tempted to misuse this privilege. This is just one thread and there is no parallelism for queries running under the DAC connection. DAC is not designed for high performance, so do not try to schedule any job or to run your day to day queries.

How to enable DAC ?

By default DAC is enabled to connect through local connection. That means you can connect to the local instance of SQL server using DAC with out making any changes. To connect the SQL server using DAC from remote machine using TCP/IP, we have to enable  the 'remote admin connections'  using sp_configure. We can enable the remote DAC connection using the below query.

EXEC sp_CONFIGURE 'remote admin connections',1
GO

RECONFIGURE


By default SQL server listen to DAC connection on port number 1434. If the port number 1434 is not available ,SQL server dynamically assign a port number during the start up and this can be found in the SQL server error log as given below.

DAC port number








if you have firewall between remote machine and SQL server , we might need to open the DAC port in the firewall to establish the DAC connection from the remote machine.


Limitation of of using DAC connection

  • Only one DAC connection is allowed per instance.If a DAC connection is already open, new connection request will be denied with error 17810.
  • You can't  connect SSMS object explorer using the DAC connection, but you can connect a query window.
  • SQL server prohibits running parallel queries or commands on DAC connection.Error 3637 is generated if you try to perform a backup or restore operation.
  • Only login with sysadmin rights can establish the DAC connections.

How to establish  DAC ?

You can use either SQL server management studio or SQLCMD to establish a DAC connection.If SQL browser is running, you can use 
ADMIN:SERVERNAME\INSTANCENAME 
in the server name of SSMS. The prefix ADMIN prompt the SQL server browser service to find out the DAC port of that instance. if your are aware about the port number used by the DAC you can use SERVERNAME\INSTANCENAME,1435 
where 1435 is the port number where SQL server listen to the DAC connection. This number might change from instance to instance. You can find out the port number that listen to DAC from the SQL server error log as mentioned earlier.

In the same way to connect using the SQLCMD
SQLCMD -S SERVERNAME\INSTANCENAME -U sa -P Password12 -A 

Where -A prompt the SQLCMD to connect using the DAC port. If you know the DAC port of the instance, you can use 

SQLCMD -S SERVERNAME\INSTANCENAME,1435 -U sa -P Password12 

If you liked this post, do like my page on FaceBook 

15 comments:

  1. Good Post Nelson. Keep up the good work

    ReplyDelete

  2. شركة مكافحة حشرات بالمدينة المنورة


    انتشار الحشرات تعد من أصعب المشاكل التي تعاني منها أي ربة منزل، حيث يعني ذلك انتشار الكثير من الأمراض بالمنزل، نظراً لنمو تلك الحشرات في بيئة غير نظيفة، وبالطبع وجودها بالمنزل، يعطيها الفرصة السير على الاطعمة،والاصابة بأمراض عضوية، مع الإصابة أيضاً بالعديد من الأمراض الجلدية.
    وتأتي كافة المحاولات التي تقوم بها ربة المنزل لكي تتخلص منهم بالفشل، ولذلك لا داعي للقلق فشركة مكافحة حشرات بالمدينة المنورة لديها الحل السحري والأمن على أطفالنا، فالشركة تعمل على توفير كافة المبيدات الحشرية التي يتم استيرادها من الخارج، والتي تعمل على القضاء التام على جميع الحشرات بشكل تام، مثل الصراصير والفئران والبق وغيرها من الحشرات.

    ReplyDelete
  3. إن إقامة مشروع او الحصول على رخصة وإقامة مستثمر في الإمارات يقدم العديد من المزايا والتسهيلات، و من أجل تحقيق أقصى إستفادة من هذه المزايا يمكنك التواصل مع فريق اتقان و الذي يبحث بتكلفة عملية احتمالات نجاحك ويضع قدميك على الطريق الى المستقبل .

    تاسيس شركة في دبي
    خطوات تاسيس شركة في دبي
    الاستثمار في دبي
    فتح شركة في دبي
    الاستثمار في الامارات

    ReplyDelete
  4. شركة الصفرات للتنظيف بالرياض للتنظيف و لمكافحة الحشرات ولنقل الاثاث بالرياض بادر بالحجز للحصول علي التخفيضات لتنظيف الفلل بالرياض ونقل العفش.

    شركة نظافة الصفرات
    شركة الصفرات لرش المبيدات بالرياض
    ارقام شركه تنظيف الصفرات
    شركة الصفرات لتنظيف الموكيت
    شركة الصفرات تنظيف خزانات بالرياض
    شركة الصفرات تنظيف سجاد بالرياض

    ReplyDelete
  5. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  6. تخليص كافة المعاملات احصل على رخصتك التجارية وسجلك التجارى فى دبى نحن ندير العملية. المتكاملة لأى خدمة تتعلق بتخليص كافة المعاملات المتعلقة بالافراد...انشاء شركة فى دبى فى خطوات بسيطة وسريعة واصدار الرخصة التجارية بكل انواعها وتخليص كل المعاملات اللازمة بدون اى متاعب بنا واصدار الموافقة على الرخصة التجارية
    تأسيس شركة في دبي
    تأسيس شركة جديدة فى دبي
    إنشاء شركة في دبي
    تأسيس شركة في دبي للسعوديين
    تأسيس شركة في دبي
    تأسيس شركة في الامارات
    فتح شركة في دبي
    تأسيس شركة في دبي
    افضل شركة تأسيس شركات بدبى
    انشاء شركة فى دبى

    ReplyDelete

  7. الاستثمار في الخليج
    الخليج المليء بالثروات والموارد والتسهيلات وكون الخليج من أكبر الأسواق العالمية فالدول العربية الكبيرة في شتى المجالات الصناعية والتجارية وغيرهم تكون من دول الخليج العربي كما أن الموقع الجغرافي للخليج العربي يجعل منه منفذًا للسوق العالمية ومحط لأنظار العالم لهذا فهي تشكل موقعًا ممتاز للاستثمار.
    كما أن الاختيار المناسب للنشاط أو المشروع الذي ترغب فيه استثمار أموالك يكون له تأثير أيضًا إلى جانب الميزات التي لدى الخليج هذا فيما يتعلق بتملك الأجانب للمنشآت والمباني وكل ما تحتاجه من أراضي من أجل شركتك فلك أن تتملك ما تحتاجه في إطار استثمارك هذا بجانب الإقامة للمستثمر ولعائلته.
    تسهيلات للاستثمار من قبل الخليج:
    - التسهيلات الخاصة بالإقامة التي تحتاج عملها للعمال والموظفين المغتربين كما أن الإجراءات المطلوبة ورأس المال لا يوجد عليه شرط حد أدني للاستثمار على العكس تمامًا فالحكومات تدعم الاستثمار.
    - فهو يميل لمصلحة الحكومة من حيث توفير فرص عمل جديدة وأجور ويظهر الاستثمار عدد من الفوائد إضافة إلى ذلك من نقل التكنولوجيا الأجنبية للدولة زيادة لحركة التجارة والصناعة والمجالات الأخرى بالدولة وهذا دون تكلف الدولة أي أموال كما أن الاستثمار يزيد من اجتياح الدولة للأسواق الأخرى.
    - كما أن هناك عدد من الخطوات التي يجب إتباعها من أجل التأسيس والمتمثلة في:
    1. صورة من جواز السفر الخاص بالمستثمر والإطلاع على الأصل منه.
    2. بيان بالنشاط الذي ستقوم الشركة بممارسته عند بدأ نشاطها.
    3. الحصول على موافقة بالنشاط ويمكن أن يقوم بمزاولة أكثر من نشاط وألا يكون من النشاطات المحظورة.
    4. عدد الشركاء المشتركون بالشركة وإدراجهم في الترخيص.
    حقوق المستثمر:
    - للمستثمر عدد من الحقوق والتي تكون متمثلة في منحه الحق في التسجيل لحقوق الملكية الفكرية كما أن له الحق في أن يقوم بتحويل النصيب الخاص به من الفائض للتصفية والأرباح التي قامت المؤسسة بتحقيقه على مدار العام ويكون الحرية التامة للتصرف فيها كسد لمتطلبات المشروع أو الالتزامات العقدية له.
    - كما أن الهيئة الخاصة بالاستثمار توفر العديد من المعلومات والإيضاحات لقوانين وشروط الاستثمار ويسهل الوصول إليها كما أن الحكومة توفر خدمة التسجيل عن بعد.
    لدى اتقان تأسيس الشركات في دبي فريق عمل محترف على أتم الاستعداد لمساعدتك في تأسيس أعمالك التجارية بدبى وبفضل خدماتها المتكاملة، يمكنك تأسيس شركتك باستخدام نماذج مصممة خصيصاً لتناسب احتياجاتك.
    يمكنك معرفة مزيد من المعلومات عن :

    خطوات الاستثمار فى دبى
    تأسيس شركة فى دبى
    تأسيس شركة في جبل علي
    الاستثمار فى دبى
    تأسيس شركة في دبي للخليجيين
    تكلفة تأسيس شركة في دبي
    خطوات تأسيس شركة في دبي
    الاستثمار في الإمارات

    ReplyDelete
  8. تطبيق خدمي يقوم العميل من خلاله بإختيار منتج من مجموعة من المنتجات المتاحة أمامه ليصل الى المكان الذى يحدده مصر جميلة - مصر جميلة - Misr Gamila - Misr Gamila

    ReplyDelete
  9. برنامج حسابات لينكيت يعمل على إدارة كافة الجوانب المالية للمؤسسة بالكامل، تكامل جميع الفروع توفير الوقت في إعداد الفواتير
    (مثل فواتير شراء خامات من مورد معين)، إصدار التقارير (مثل تقارير الأرباح والخسائر) والقياس الدقيق لتكلفة المنتجات وأكثر.
    برامج محاسبية
    برنامج ادارة الموارد البشرية
    برنامج حسابات
    برنامج مخازن
    برنامج حسابات ومخازن
    برنامج محاسبة
    برنامج erp

    ReplyDelete
  10. Thanks for the detailed article on this topic. I would like to see more such awesome articles from you. Also you can get the new and best features of FMWhatsapp which are coming in 2022-


    FMWhatsapp APK


    ReplyDelete
  11. Excellent Blog, very nice software of SQL, SQL Server is built on top of SQL, a standard programming language for interacting with relational databases. Thanks for this software information. og whatsapp

    ReplyDelete